Apr 21, 2011

Part 3: What the fish???


Dalam aku kalut2 tu, Diana masuk bilik aku ngan sorang doctor. Hensemnyer doctor ni… macam Tom Cruise!hihi...Dah sah2 dia omputih.. memang la hensem. Bukan nak cakap orang melayu tak hensem, ada jugak yang hensem. Contohnya cam boyfren aku, Nick. Rambut hitam (ada org melayu rambut selain hitam ke? ada kot..yang albino), hidung mancung gak la..dada bidang, sasa…suara pun mocho je. Macam Fahrin Ahmad la senang citer.


Bukan nak bangga la, tapi kalo sebut pasal bf aku, memang sumer org jeles.wawawa. Er…sebut pasal Nick, nape dia takder melawat aku pon ek? Em mungkin tak tau kot aku eksiden…tapi mesti dia ada tepon aku banyak kali sejak malam tadi.

“Hello miss Laili. How are u today?” ramah betul doctor tu tanya. Aku sengih je…cam terpukau pun ada.
“Err..fine, thank you…so you are…”
“Doctor Stephen. I yang merawat u kat hospital ni,” pandai pulak doctor ni cakap melayu…gerak bibir dia…fuhh…cair aku ni…oops--ok focus. Ape dia cakap tadi? Nama dia Steven? Tak perasan pulak. Ye kot...
“O… Steven… Doktor sihat?” Eh, cam tak betul je. Aku pulak tanya doctor ni sihat ke tak. “No no no—What I mean is…u can speak malay very well!” cover aku. Tapi cakap Bi pulak.hihi. Lalala~~~

"Haha..." Adoi comelnyer dia gelak...hihi... “Sorry, not Steven, Stiii—fen. Stephen,” sebut doctor 2 semula satu-persatu. Macam la aku pekak. Hu. “I dah lama tinggal kat Malaysia dan isteri I pun orang sini sebab tu I pandai cakap melayu,” terangnya. Mulut aku plak hampir ternganga tengok dia bercakap. Mata aku pun macam tak boleh berkelip. Apa dah jadi ngan aku ni? Untung jugak aku eksiden, dapat berkenalan dengan doctor yang hensem. Dah la hensem, wangi plak tuh. Cit. Ape da aku pikir.


“Miss, are you ok?” tanya Dr Stephen tadi sambil lambai2 tangan depan muka aku. Macam baru sedar dari kene pukau aku dibuatnya.
“Im ok, im ok,” jawabku berulang kali. Hihi. Malunya.

“Tadi Diana ada beritahu saya yang u ada sedikit keliru. Keliru yang macam mana tu?”
“Oh, yes! Back to our business. Look, this bag, isn’t belong to me. I need my handphone, my purse n my reallll hand bag. I need to call my boss, my colleague, my friends n my boyfriend to inform them Im in the hospital so they don’t need to worry. So…where’s mine?” wow lajunye aku cakap! Macam peluru. Then aku terperasan ada sebungkus plastik yang aku tertarik nak bukak tengok isinya. Nampak macam pad jer… then aku bukak... em?? 


“Euww..saper punya disposable panty ni?” Ok confirm ni bukan aku punye handbag. Aku tak pernah nak beli disposable panties hatta memakainye. Isk isk isk…memalukan.

Aku tengok doctor n Diana dah tersenyum2. Ntah ape yg diorang senyum pun aku tak tau. Huh.
“Miss, listen here. I’m your doctor since last week. When u first admitted into this hospital, I’m the one who instructed Diana to put all your personal belongings into patients’ personal locker. Now you can have those back,” kata Dr Stephen sambil mendekatkan balik handbag Gucci tadi. Kesian aku tengok mak macam terpinga2 tak paham doctor tu cakap BI. Tapi tak perlu translate kot.

“Wait. Dari tadi  semua orang asyik cakap saya eksiden minggu lepas. U all semua ni tak salah orang ke?” aku yang kebingungan ni makin bengang plak.
“Yup. Positive. Tak mungkin kita salah orang…” jawab Dr Stephen slumber derk jer sambil tengok kertas kat fail dia. “Hmmm..berdasarkan rekod ni, u met with an accident at Jln Ong Kim Wee on…10 September around 2.30 pm…awak bawak Honda accord sorang diri dari Jln Hang Tuah maybe nak pergi Malacca town…punca kemalangan sebab mengantuk n u hentam belakang lori…then one Chinese man brought---”

“STOP!” 




Cepat2 aku potong cakap doctor tuh. Apa dia merepek nih? “Doktor cakap saya eksiden minggu lepas n sekarang doctor sebut saya eksiden 10 September? Tu 5 bulan lepas!” Bentak aku separuh jerit. “Plus, what on earth I was doing in Malacca?! Im from Shah Alam... I membesar kat Shah Alam...I kerja kat Shah Alam. This is all nonsence!” Memang aku dah hangin dah ni. Aku pandang mak aku yang dari tadi diam je. “Mak nape mak senyap je ni?? Mak soh diorang ni tolong panggil doctor lain,” pintaku. Aku mula berpaling ke tingkap. Peluh mula merecik2 kat dahi aku walaupun bilik ni sejuk.

“Sabar Laili… cuba dengar cakap doctor tu dulu…,” balas mak tenang sambil mengurut2 belakang aku.
“Yes miss Laili…cuba bawak bertenang… Miss sekarang ada di Melaka...mungkin outstation? Tapi apa maksud miss 5 bulan lepas? Miss tau tak sekarang bulan September?” Tanya Diana pulak.
Aku pandang Diana penuh kehairanan. Ni dalam rancangan Bang Bang Boom ke ape ni? Mesti jap lagi ada gorilla muncul kan...




Ok konon2 xtau la ni bang bang boom. “September? Bukan Februari?” aku tanya Diana balik konon2 serius.
“A’a miss,” jawab Diana serius. Serius dia serius!
“Maksud awak saya dah ilang ingatan pasal perkara dari 5 bulan lepas ke?” aku dah mula nervous. Mana gorilla ni tak muncul2 plak???
Diana pandang doktor macam mintak jawapan kepada soklan aku tadi. “U tak ingat ke apa yang berlaku? U tak ingat eksiden minggu lepas? Ape yang paling last sekali u ingat?” tanya Dr Stephen bertalu-talu. huhu.

Kepala aku dah mula sakit. Sakit sangat2. Ok fine ni bukan bang bang boom. Ape yang aku ingat ek? Eksiden...lori... “Err…saya ingat saya drive kancil saya…hujan lebat…saya ingat hari tu 12 Februari sebab esoknya 13 Februari ada audit…then kat traffic light Seksyen 7 ada lori berpusing2 belakang saya n langgar kereta saya dari belakang…lepas tu…” aku terdiam cuba nak ingat balik apa jadi lepas eksiden tu. “Lepas tu…erm…I tak ingat…huhu…" aku rasa nak nangis dah ni. Aku pandang mak. "Mak…apa dah jadi ni mak..huhu…Laili tak ingat ni…huhu..” Ok, aku nangis. Dan sambil peluk mak aku. Tak pernah aku terpikir aku boleh ilang ingatan...huhu...Tolong la ni mimpi je…Ya Allah…huhu…semua mata dah tertumpu kat aku...semua macam speechless je tengok aku nangis.


“Sabar Laili…ok ni just few random questions I want to take note. Harap u boleh jawab. Yang pertama, bila harijadi u?” soal Dr Stephen dengan suara agak memujuk.
“Wait. Why should I answer that? I tak percaya sekarang bulan September. Mana buktinya???”
“Bukti? Hmm, Diana tolong bawa masuk paper harini,” pinta dr Stephen pada Diana. Aku pandang je Diana keluar dari bilik, then aku pandang doc tu balik.

“Ok why not u just answer my question?” pinta dr stephen.
Aku mengeluh kecik...jawab je la... “Ok…birthday saya 1 June 1987, betul kan?"

“Betul…em…next, u ada berapa orang adik beradik?”
3 orang. Bawah saya Laila n yang bongsu Farid,” jawab aku penuh yakin.

“Good! Now, last question. What is the date of today?”
Ok aku kene jawab dengan betul. Tadi dia cakap aku eksiden last week 10 September maknanya harini… “Err…harini maybe 17 or 18 September 2008,” kali ni memang aku tak confident.huhu.

Doktor Stephen kerut kan dahi. Aku tengok dia dah pandang mak. Mak plak pandang aku. Ok ni bukan petanda baik. Kebetulan plak Diana masuk masa tu n terus pass kat dr stephen paper yang dia pegang. “Ok cuba tengok paper ni,” kata Dr Stephen sambil hulur paper NST 2 kat aku. Aku sambut ngan rakus gak la and then...

"18... Sep-tem-ber....2010???

What the F I S H ? ? ?



Bersambung...

2 comments:

Izyan Masri said...

WAAAA.PANJANGNYA CITE KALI NI.KIKI.OKAYOKAY.BARU NAK BACA NI.HARAP2 MAKIN BEST ! :D

Anonymous said...

A speculator is a man who observes the future, and acts before it occurs.

Related Posts with Thumbnails