Jan 4, 2012

Part 22: You Are Fired!



Adoi…sakitnye perut aku…mana toilet ni??? Penat dah aku pusing2 ni. Nak tanya staf, malu pulak. Huhu. Ni mesti nasi lemak beli kat tepi jalan tadi ni. Huhu.

Tiba2 tepon aku berbunyik. 'Adam Psycho' yang call tapi aku biarkan je. Yang peliknya sejak kes kat LCCT ari tu aku tak pernah nak jawab tapi tiap pagi dia call nak pujuk aku. Husband aku pulak sikit pon tak heran. Huhu.

Then mesej masuk.  Sape lagi la yang mesej ni…

Adam Psycho: Morning darl…sihat? Tak nak jawab sy call ek...xpe..yg penting awak still baca mesej sy kan? Sy tunggu awk reply k…miss you…

Aish... Adam ni tak dapat call, mesej pulak. Dia tak boring ke aku tak bagi response? Tapi bila satu hari dia tak bagi misscall, hati aku gelisah pulak. Hehe. Jari aku gatal jugak nak reply ni tapi tak yah la. Yang penting sekarang kene cari toilet dulu!

Aku betul2 lega bila nampak sign board ‘Ladies’. Cepat2 aku masuk toilet pertama.  Tak cukup kaki rasanya dari kuar kereta tadi. Kurang ajar betul makcik nasi lemak tuh! Jual nasi lemak basi agaknye! Huhu.

Kenapa aku masuk ofis hari ni?

Hm… aku yakin, seorang yang well-planned macam aku ni mesti ada diary yang aku simpan or at least planner ke…dari situ aku boleh kenal sape diri aku kan? Harap2 ada la petunjuk pasal hidup aku sebelum ni…kalau tak ada, sia-sia je aku datang ofis hari ni. Huhu.

Tengah2 aku membuang, aku dengar dua orang staf masuk toilet n berbual. Macam menarik je kalau curi dengar nih. Hehe.

Awek A: Boring la kalau singa tu dah start keje…

Awek B: Tau takpe. Letih aku kene cakap BI je kat opis. Huh. Menyampah!

Em? Aku ke singa tuh? Singa cute kot.


Awek A: Tapi kan Linda, dia kan dah ilang ingatan…takkan kita kena cakap BI lagi kot? Aku dengar dia gadoh ngan Maria ari tuh elok je cakap Melayu.

Linda: Itu ari tu…mana tau harini dia dah ingat balik. Tengok cara dia jalan masuk opis tadi sama je kelam kabut dia. Macam la bz sangat! Sikit pon tak jawab aku ucap good morning. Dari mula keje dulu la dia tak pernah nak senyum ngan aku. Kalau bercakap pon yang penting2 je. E…geramnya!

Awek A: Ah dia buat2 bz je tu…nak bodek laki dia la tu. Mana taknya, dari miskin papa kedana tiba2 kawin ngan orang kaya, lupa daratan la. Pastu perasan cantik. Dia ingat kita tak tau ke semua tu botox n laser?

Linda: Yela kau tak ingat dulu masa wedding dia ngan Encik Zack? Tak cantik mana pun…mesti la Encik Zack malu. Elok2 bercinta bagai nak rak ngan Maria, tiba2 dapat bini hodoh. Tu yang dia bawak pegi treatment sume.

Awek A: Ah menyampah la aku! Aku ni Linda, dah dekat 10 tahun jadi setiausaha Encik Zack, ape la salahnya kalau Encik Zack naek kan pangkat aku…ni dia soh plak aku transfer sini jadi setiausaha singa tuh!

Linda: Dah tentu la singa tu bini dia…takkan Encik Zack nak bagi kau pulak jadi bos kat sini n bini dia jadi setiausaha kau? Kau kira untung la jugak dapat naik gaji. Aku ni? Habuk pun takde!

Setiausaha: Ah aku tak puas hati! Naek gaji pon bape sen je? Dah la tiap2 pagi kene buat air untuk singa tu. Huh!

Linda: Ha aku ada idea! Pagi ni kalau dia soh kau buat air, kau ludah je dalam air dia, biar padan muka dia!

Setiausaha: Hahaha…kau tak tau ke? Memang tiap pagi aku buat camtu pon! Opps…kantoi sudeh… Hahaha!!!

Linda: Yeke? Hahahaha!!!

What?! Dia ludah dalam air aku??? Kurang ajar! Nak kena pompuan2 nih! Siap la korang!


Linda: Kau ni lamanya make up? Jap lagi kalau singa tu cari aku camne?

Setiausaha: Jap la….

Linda: Wei kita ni mengumpat, ntah2 singa tu kot dalam toilet tu?

Setiausaha: Takde maknanya…dia kan ada toilet dalam opis dia.

Linda: Haha…saje nak takutkan kau. Hehe. Cepat la!

Setiausaha: Ok done! Jom!

Lepas je diorang keluar, aku pon keluar jugak. Kurang ajar betul ek…’singa’ korang panggil aku? Aku ingat aku ni bos yang disukai ramai, rupanya tak. Huh. Takpe, ada lori ada bas…grrr…

Aku jalan straight ikut arah pegi bilik Maria. Sebenarnya aku tak tau bilik aku katne…tapi blasah je la. Aku agak bilik aku mesti sebelah bilik Maria kot.

Sepanjang laluan aku kat opis ni, kalau ada staf tengah berborak tiba2 je diorang diam macam ada malaikat maut lalu. Hebat jugak aku ni kan? Hahaha!

Ok jangan bangga sangat. Disayangi lagi baik dari dibenci kan? Tapi aku nak setle minah ‘Setiausaha’ n ‘Linda’ tadi. Tak sabar aku nak tengok muka diorang.

Bila aku lalu sebelah bilik Maria, aku tengok dia tengah tekun belek sample kain sutera…em…patut ke aku jumpa dia? Hm…jap lagi la.

Akhirnya aku sampai depan pintu bilik aku dengan nama aku terpampang sebagai CEO. Noor Laili Mansur jadi CEO? Peliknya perasaan ni…

Bukak je pintu, ada rak fail yang padat, ada meja besar…kusyen empuk…n ada satu pintu tulis ‘Toilet’. Cis. Penat aku cari toilet tadi rupanya dalam bilik sendiri ada toilet. Huh. 

Aku tengok tepi dinding ada carta organisasi ‘Mimosa Silk Ptd. Ltd.’. Mata aku meliar cari nama Linda n jawatan Setiausaha. Mata aku bersinar bila jumpa ‘Linda Zamri: Account Executive’ n ‘Nurul Shiela Ghani: Secretary’.

Great! Siap la korang. Aku dah masuk hantu ni.


“Yes bos?” jawab satu suara yang sebijik macam suara setiausaha tadi lepas aku dail 101. Nasib baik ada office directories.

“Shiela, bring me milo ice. Now.” Arahku tegas.

Shiela macam tergamam. “Er…ok bos,” jawabnya gugup. Ha…baru kau tau…kekekeke…

Pastu aku dail plak 106.

“Yes bos?” jawab suara Linda. Aku yakin suara yang sama aku dengar kat toilet tadi.

“Linda come to my office now,” arahku kat Linda pulak. Terus aku letak telefon. Sebijik macam drama Melayu. Kekekeke…

2 minit lepas tu dua orang pompuan masuk bilik aku. Sorang pegang cawan (ni mesti Shiela) n sorang lagi yang berlenggang mesti Linda. Dua2 memang cantik…macam model. Make up kemaen tebal!

“Tq Shiela,” ucapku pada Shiela bila dia letak secawan milo ais depan aku.

“No problem bos,” jawabnya. Then dia berdiri sebelah Linda, dua2 berdiri depan meja aku.

No problem konon… Pandang cawan milo tu pon dah buat tekak aku kembang. Tah berapa banyak air la aku minum sebelum ni…yucks!

“Tapi tiba2 saya dah kenyang pulak. Linda, awak minumla milo ni,” kataku sambil hulur cawan milo tadi kat Linda.

Linda teragak2 nak amek tapi dia amek jugak. Hehe. “Tq bos,” ucap Linda sambil sambut cawan tadi. Tapi dia tak terus minum. Tangan dia menggeletar.

“Minumla. Habiskan tau,” pintaku. Muka Linda dah pucat. Kalakar pulak aku tengok. Shiela dah geleng2 kepala kat Linda, bagi isyarat jangan minum. “Kenapa? Kalau tak boleh habis, bagi Shiela separuh,” saje aku soh dua2 minum.

“Takde pape bos,” jawab Linda. Terus dia sedut pelan2. Sempit tekak dia aku tengok bila dia telan air milo tu. Dah macam minum racun. Hehe. Dia minum sampai separuh, then dia pass kat Shiela. Shiela pon minum tanpa membantah. Nampak sangat diorang ni betul2 takut ngan aku. Hahaha.


Aku senyum lebar. “Sedap tak, hm?” sindir aku. Shiela membatu. Linda tekup mulut dia dengan tapak tangan kanan. Nak muntah kot. Hahaha. “Sekarang pergi kemas barang2 awak berdua,” arahku.

“Tapi kenapa bos?” Tanya Shiela cemas.

Aku kerutkan dahi. “You asked me why? Tak jelas lagi ke? Awak fikir saya tak tau? Saya dengar semua perbualan awak berdua kat toilet tadi. Now listen here carefully. You are fired! Both of you! Jangan jejakkan lagi kaki awak kat ofis ni!” marahku dengan suara tinggi. Terangkat2 bahu diorang. Tak ada tunggu lagi dah, cepat2 diorang blah.

Sekarang baru diorang tau langit tu tinggi ke rendah! Hahaha!

*********

“I still don’t get it. Why did you fired them?” marah Zack sambil cekak pinggang. Tak pernah aku tengok dia marah macam ni. Huhu.

“You tak boleh buat macam ni, Laili. They’re very loyal employees. Mereka dah kerja bertahun2 kat sini,” tambah Maria. Dah 5,6 kali dia cakap ayat yang sama.

Muka aku makin panas. Diorang ni tak faham bahasa ke? Aku ni yang teraniaya, bukan minah senget dua orang tadi. Huhu. “Kan I dah explained yang diorang ludah dalam air I then served kat I. Diorang dah lama buat kerja ni. I dengar sendiri diorang mengumpat I kat dalam toilet tadi!” balasku.

“Tapi you tak ada bukti!” suara Zack masih tinggi. Dia mula picit dahi nak tunjuk betapa sakitnya kepala dia. Kepala aku yang lagi sakit ni tak dia peduli pulak. Huh.

“Betul tu, Laili. Kita tak ada bukti…macam mana kalau diorang report kat Labour Law? Macam mana kalau diorang diterima kerja kat company pesaing kita? Diorang boleh buat macam2 untuk balas dendam. You know that, right?” Terang Maria buat aku terdiam. Aku langsung tak terpikir apa yang diorang pikir. Tapi takkan aku nak mengalah pulak?

Come on Laili. Think! Think how to smash back!

Ok. “Habis tu you all nak salahkan I la ni? I macam mana? Mana I terfikir nak keluarkan handphone pastu nak rakam perbualan diorang!”

“That’s why I said you shouldn’t fired them!” potong Zack dengan muka menyinga. Huhu. Dia ni kan!


“Yang you ni nak marah2 sangat ni kenapa? You sayang sangat pekerja you tu kan, pergi la panggil diorang balik. Kalau you kat tempat I macam mana? Apa perasaan you bila dapat tau pekerja kesayangan you bagi you minum air ludah diorang?” Wah aku dah pandai menjawab. Zack diam.

“Kenapa diam? Lagi satu I nak tau kenapa you langsung tak back up I? I’m your wife! Dan I pelik sangat dah tiga hari kita tak jumpa n tak contact, you langsung tak heran bila jumpa I kan? You datang sini semata2 nak marah I kan? Kalau tak ada isu pecat minah dua orang tadi, mesti you langsung tak peduli kat I kan? Yang you tau cuma kerja-kerja-kerja!”

Zack kerut dahi. “What? You sendiri yang cakap you want to be alone?” soal Zack.
Hah? Dia ni manusia tak berperasaan ke? Aku rasa kalau lelaki lain bini merajuk, mesti nak pujuk, betul tak? “Ha-ha. Zack, you just make me speechless,” jawabku yang dah tak tau nak kate ape kat mamat alias ‘suami’ aku ni.

“Honey, this is not about us. This is about the company,” kata Zack dengan suara yang dah mula cool.

Giliran aku peluk tubuh. “No! This IS about us! Betul cakap Adam. You langsung tak peduli kat I. Sikit pun you tak peduli. Dari hari pertama I keluar hospital, sampai la sekarang, ape2 hal semua you suruh Adam tolong setle kan bagi pihak you. You ingat I ni apa? No wonder I jatuh cinta kat Adam!” Opps! Aku telan air liur. 

“You jatuh cinta kat Adam?” soal Zack terpinga2. Maria tengok kitorang dah macam tengok drama. "Haha. Stop the nonsense, Honey. You tak mungkin bercinta dengan Adam. Both of you are like brother and sister. Selalu bergadoh dan tak sefahaman. In fact you yang terpaksa terima Adam jadi kawan you because he’s my bestfriend,”

Bergadoh n tak sefahaman? Habis gambar2 yang Adam tunjuk kat aku ari tu takkan edit kot? Semua gambar real aku rasa. Adik aku Laila pun kenal n suka kat Adam. Memang sah la Zack tak tau aku rapat gila ngan Adam sebelum ni.

“Tapi Adam yang cakap. You tengok la sendiri perangai you macam mana!”

“Kenapa dengan perangai I?" soal Zack sambil cekak pinggang. Dia pikir dia hensem macam Heechul Super Junior ke wat camtu? Sikit pon tak. Huh.


Bila tengok aku diam, Zack sambung syarahan dia lagi. “Dulu memang I tak peduli kat you, tapi sekarang I kerja teruk2 ni pun untuk kita. I buat rumah khas untuk you kat Melaka. I dah bayar in advance untuk you pergi spa bila2 you nak. Kalau I outstation, I mintak Maria or Adam temankan you. Kereta Honda you tu kalau bukan sebab you nak sangat pakai duit you sendiri, BMW pun I boleh bagi you. You cakap je apa you nak, semua you dapat kan?”

“I tak nak harta you lah! You ingat I mata duitan ke? I cuma nak kasih sayang dari my husband, tu je! Sekarang you cakap betul2 dengan I, you betul sayang kat I or you lebih sayangkan kerja you?” laju je ayat aku meluncur keluar dari mulut aku. Apa aku cakap ni? Kenapa aku soh Zack buat pilihan pulak? Huhu.

“Haha,” Zack ketawa pendek n pegang lengan aku dengan erat. “Honey, company ni family I bina dari zero sampai terkenal macam sekarang. I kena pentingkan kerja. Tapi you jangan la risau, I tetap sayangkan you seorang. Kalau I tak kerja sungguh2, macam mana I nak bahagiakan you?”

“What?” Aku betul2 tak sangka dengan jawapan Zack. Huhu. “Ok fine. Sekarang I tau kenapa dulu I sangat stress sampai accident. Zack, you better lupakan I n hidup la dalam dunia you sorang je.”

“You ni kan, sejak bila jadi budak2? Dah la, I nak pergi setle masalah yang you create tadi,” jawab Zack dengan dahi dia mula berkerut balik. Then dia toleh kat Maria. “Maria, call Linda and Shiela for a meeting,” pesan Zack kat Maria pulak.

Dia cakap aku macam budak2? Langsung tak peduli apa aku cakap tadi! Huwaaa…kenapa aku dapat suami macam ni??? Tak ada perasaan!  Macam ni ke dia cakap sayang???

Aku tengok je Zack berjalan pergi ke pintu ofis aku, pulas tombol n sebelum dia melangkah keluar, sempat dia toleh n pesan kat aku something.

“Honey, I hope you learn your lessons for what you did today.”

"FINE!!!" jawabku separuh jerit lepas pintu tertutup.

Tapi dalam hati aku memekik nak jawab 'WHO CARES?!!!'






Bersambung...


No comments:

Related Posts with Thumbnails