Jul 27, 2011

Part 10: Kawan Baik dan Transformers

Aku: Zack, U cakap U repair kreta I tapi Adam cakap tu kreta baru. Mana satu yang betul?

Zack: Yup...kreta baru..U tak suka ke? Kalau U tak suka, I boleh mintak Adam tukar balik

Aku: No U shoudnt have... I dont even remember. I mean, I love it. Thanks.

Zack: ur welcome :)

Aku: Btw, Adam n I kenal rapat ke?

Zack: Like siblings. Honey, I'm really bz. Sorry. C u 2nite ok? Love ya!



Aku tenung i-phone aku beberapa saat. Aku nak reply 'bye' tapi aku padam balik...macam tak perlu je. Boringnyer...Zack selalu bz camni ke? Hm...

Aku ngan Adam macam adik beradik? Rapat sangat ke? Aku dengan Nick dulu pon tak la rapat cam adik beradik...erm... T'ingat pulak time kitorang last dating kat genting dulu... Rindunyer! huhu...

Ah. Abaikan la. Nick pon tak penah amek tau pasal aku. Huh.

Adam ada cakap aku beli kereta dulu cash sebab bisnes untung...tapi aku buat bisnes ape? Ish banyak nyer soklan dalam kepala aku ni!

Tengah2 aku baring2 atas sofa kat ruang tamu renung siling sambil gigit jari, ada orang tekan loceng rumah. Tengok kat luar pagar ada sorang awek cun.

Sape pulak ni...muka cam anak patung. Miss world kot. Haha. Aku bagi je dia masuk rumah sbb muka macam friendly sket2. Mungkin aku penah kenal kot...

"Lili!!! Sorry dear I just heard about you! Are U ok???" soal minah yang lebih kurang sebaya aku dengan nada risau n excited bercampur baur lepas dia masuk pintu rumah. 

Dia terus duduk sebelah aku n tolak badan aku ke depan ke blakang nak cek kalau2 ada tempat yg aku cedera. Dia ingat aku anak dia ker?? Kenapa semua orang yang aku jumpa pelik2 je?

Aku tengok je gelagat minah ni yang terjerit2 pnggil bibik mintak air. Aku pon tak penah buat camtu. Huh. Ok mungkin aku penah buat sebelum ni tapi aku je tak ingat.hihi. Mesti dia dah biasa datang cni sbb bibik pon wat tak kesah je.


"I'm sorry...tapi U sape? I tak ingat...I ada amnesia lepas accident aritu. I langsung tak ingat ape yang berlaku sejak 2 tahun lepas," jujurnye aku ni bercerita...kalo penyangak masuk rumah aku pon aku layan macam kawan agaknyer.

"I know dear. Zack told me everything. I Maria...---" tiba2 dia terdiam sekejap n tekup mulut ngan tangan. "Oh my god!!! U speak Malay??? Hahaha... I kawan baik U la. Maria Abdullah! Remember?" Dia pandang aku n angkat kening. Aku geleng kepala tanda tak ingat ape2.

"Nina miss-world? My hubby's Fikri?" dia cuba bagi klu2 yang tak membantu langsung. Aku geleng lagi. "I kawan baik U dunia akhirat! Tu yang selalu U cakap pada I tau. Hahaha...."

Erk. Apsal dia gelak tak tentu pasal ni? "Err...boleh detail lagi?" pintaku.


"Sure. U nak tau dari mana?" soalnya. Ape la dia ni...dah sah le aku ni tak ingat...citer je la ape2 je yang boleh bagi aku ingat. Adoi ai. 

Pastu aku dengar dia ngomel sorang2. 'I cant believe she speaks Malay! Oh God!' Ape masalahnye aku cakap Melayu? Dia ni same je mcm Zack mula2 dulu.

Then dia amek nafas dalam2. "Ok I citer dari mula kita kenal k. Wow Im so excited! I boleh cakap Melayu kan??" Aku angguk teragak2. Memang excited sungguh minah ni. Dah la cakap laju mcm ketapi. Dengan bulu mata bertingkat dia...

"I dulu setiausaha Zack. Tapi sekarang tak lagi la. Then lepas U kawin dengan Zack, Zack nak I kawan rapat dengan U. Kita jumpa kat 1 party. At first U look lonely. I tegur U tapi U sombong sangat2 dengan I. Nasib I tak putus asa. I suka nak kawan dengan U sebab U macam budak kampung yang garang. Hahaha. Opps sorry macam I terover pulak. Kita ada banyak persamaan tau. I suka spageti, U suka spageti. I suka tengok wayang, U suka tengok wayang. I suka  citer Korea, U pun suka citer Korea. Kita gila shopping, U know? Besides, U giler pegi gym, I pon suka pegi gym -- tapi tak la gila sangat macam U. Hihi. Sebab tu kita jadi bestfriend forever. Tapi seriously I lagi suka U dah jadi normal ni!"


Akhirnya dia benti jugak bercakap. Satu nafas kot tadi. Tak semput agaknye. "Normal cmne?" tanya aku.

"Yela I tak pernah dengar U cakap Melayu tau! Today is my first time! Lagi satu U nampak rileks je. Selalu U asyik 'kerja, kerja, kerja'. Pegi mana2 pon cerita pasal kerja."

Nak terlopong jugak aku dengar. Macam bukan aku je tu. "I tak pernah cakap Melayu? Kenapa ek?"

Tiba2 Maria rapatkan muka dia kat aku. "Shuhhh....dulu U nak transform!" Maria bisik kat telinga aku.

"Transform???" Ops terjerit plak. Macam tranformers pulak bunyinye. Cuba aku bayangkan jap.


Haha. Tak boleh blah. Ok bisik balik. Aku dekat balik ke muka dia. "I tak faham la...boleh U explain?"

"U nak transform to be a better person," jawab Maria pelan2 sambil tengok jam kat tangan dia n terus bangun.

Pastu dia sambung lagi sambil berjalan g ke pintu. "Sebelum U kawin dengan Zack, U pegi English course. Sejak tu U tak nak cakap Melayu. Jangan tanya I kenapa sebab tu je yg U pernah cerita kat I dulu. Tu pun U suruh I rahsiakan," cerita Maria yg masih lagi berbisik. 

"Ooo..." sahut aku perlahan yang dah berdiri sebelah dia. Patut la dia berbisik2 je. Hihi. Klaka pulak aku rase kitorang ni. Cakap bisik2 takut bibik dengar konon...padahal aku pon tak ingat nape aku soh rahsia.wawawa.

Tiba2 Maria genggam tangan aku macam seorang sahabat yang betul2 sejati. "Hm... Sorry dear. I betul2 nak cerita kat U tapi I kene balik cepat. Penat replace meeting U kat China pon tak hilang lagi. Ni tadi I turun je kat LCCT terus direct ke cni tau. Lagi pon almaklumla...I kan baru kawin...hihihi...." minah ni dah gelak malu2 kucing.hihi. Patut la aku tengok inai merah lagi kat tangan dia. 


Chop3. Meeting kat China? Kalau Maria dah pegi China, aku penah pegi mana sebelum ni? Paris? London?? Korea??? Ruginye kalau aku tak ingat!!! Argghhhh!!!

"U meeting kat China untuk ape?"

"Em? Zack tak bagi tau ke yang U ada kilang sutera kat Klang?" aku geleng. Maria pon geleng jugak macam simpati sangat2.

"Oh dear...terlalu banyak yang U tak ingat. I perlukan 1 minggu penuh nak cerita semua! It's very hard. I'm so sorry. Esok I datang ok? Kita pergi shopping then boleh kita bercerita panjang2. Take care! Bye!" Sambung Maria yang tergesa2 jalan ke pintu, terus sarung kasut, keluar pintu pagar n masuk kereta yg dah standby driver. Aku tengok je dari pintu rumah...nak lambai tangan pon tak sempat. Mesti dia betul2 kawan baik aku ni. Sebut pasal kawan baik...

....kalau Maria kawan baik aku, mana pergi Hajar, Zura n Ida???


Bersambung...


3 comments:

meisnani said...

alaa... mane sambungannye? heee cerita la detail sape adam? tetanye2 dari aritu..

missxidi said...

sabar ek...nt xidi smbung =)

atiqahradenan said...

wooooho~
best nih...hehe

Related Posts with Thumbnails