Nov 5, 2011

Part 13: ‘Kita berpisah cara baik’ – Nick

Ni restoran paling mewah aku pernah pergi…serious!

Aku tak sangka candle lite dinner yang selalu ada dalam drama Melayu yang poyos2 betul2 terjadi dalam hidup aku. Dengan tiga batang lilin kat tengah2 meja bulat, makanan Prancis yang aku tak reti nak sebut and air anggur dalam gelas tinggi, buat aku betul2 kekok.


Daging lembu panggang (omputih cakap grill) depan mata aku ni nampak sedap jer…buat aku telan air liur berkali2. Tapi segan nak makan. Kuikuikui.

“Honey, what’s wrong? Dah lama kita tak dinner sama2. Kan kegemaran you tu?” redup je mata Zack pandang aku. Sejuk hati memandang. Hehe.

“Kegemaran I ke? Tapi I tak ingat…er..takpe I try makan. Nampak cam sedap je,” lagi skali aku telan air liur.

Aku capai garfu and pisau nak potong2 daging tu. Sekali suap…pergh…memang sedap! Hahaha!!! Kalo ni bukan restoran 5 bintang dah lama aku makan ngan laju. Hahaha! Ops besarnyer gelak. Control sket. Haha.

“Memang sedap la, Zack. I suka sangat!”

“Betul, kan?” soal Zack sambil senyum meleret. Hilang rindu aku kat Zack jap. Dah lama aku tak tengok muka dia. Mana tak, dia asyik bz keje je. Huhu. "You look so beautiful tonight, honey," puji Zack sambil senyum lagi. Terasa malu plak kene puji depan2 camni. wawawa.

"Dress hitam ni you yang belikan ke?" soalku sambil menikmati makanan terhidang. Dress ni memang sangat cantik...aku rasa aku tak ubah macam model! Kuang3.


"A'ah. Masa anniversary kita tahun ni. Kita pergi S'pore masa tu nak celebrate tapi last2 you sambut sorang sbb I ada keje. I nak pujuk you so I belikan you dress ni. I betul2 rasa bersalah sampai sekarang...I'm so sorry Honey. Malam ni kita celebrate lagi sekali ye?"

Aku terdiam tak tau nak balas apa...dia memang btl2 bz...bz untuk kitorang jugak. Tak patut aku sangka buruk pasal hubungan kitorang sedangkan dia dibelengu rasa bersalah tak dapat luang masa kat aku n sentiasa cuba buat yang terbaik...

"Honey, are you ok?"

"Im ok dear...cuma sedih sebab I tak ingat apa2 pasal you..."

Zack senyum memujuk n genggam jemari aku. Aku suka pandang cincin berlian kat jari aku ni. Memang sangat sesuai ngan aku. Hihi. "It's ok sayang...kita boleh mula semula kan?" ujar Zack.

Mula semula?

"Zack, I just nak tanya...em...berapa banyak I sayang kat you sebelum ni?" aku tak tau kenapa aku tanya Zack macam ni n Zack terdiam beberapa saat.

"Honey, we are loving couple. Trust me!" terus Zack kiss tangan aku. 


Ok. Aku ni memang jahat ke? Kenapa aku ada scandal dengan Adam???

************

Minggu lepas:

"Hajar n Zura dah kawin dah. Diorang dah tak tinggal kat sini. Kau tak payah la cari diorang lagi. Dah terlambat!" Jawab Ida marah2 bila aku tanya dia pasal Hajar n Zura. Adam perhati dari jauh je. Ni je jalan terbaik. Pergi tempat keje lama aku n jumpa Ida.

"Ida, kau kena tolong aku...aku langsung tak ingat apa dah jadi sebelum ni. Kau tolong la maafkan aku kalo betul aku salah sebelum ni...tapi at least cerita kat aku apa yang dah jadi..." macam dah merayu dah ni. Huhu. Tolong la kenapa Ida marah sangat dengan aku???

Ida paling muka kat tempat lain. Aku cuba nak pegang tangan dia tapi cepat2 dia jauh selangkah ke belakang. "Kau betul2 nak tau, huh? Kau pergi la tanya Nick apa yang dia dah buat kat kau! Banyak lagi keje laen yang aku nak kene setle dari layan kau ni." Ida terus blah masuk opis dia.

Mata aku dah bergenang ngan air mata tengok apa Ida wat kat aku...dia blah cam tu je??? Penat aku datang dari Melaka nak jumpa dia, ni je yang aku dapat???

"Lili, awak ok?" Adam cuba peluk bahu aku bila tengok aku kesat air mata time pergi kat kereta.

Dada aku sesak tahan sebak. Perit sangat2. "No, I'm not ok. Adam...help me..." terus air mata aku berderai. Aku menangis sedu sedan kat dada Adam...semuanya spontan. Adam usap bahu aku n tak cakap pape. Terus kitorang masuk kereta n Adam drive lagi.


"Darl, awak ingat kat mana rumah Nick? Kita cari dia nak?" soal Adam pecah kesunyian malam. Dah 10 minit kitorang duduk dalam kereta kat depan tasik Shah Alam ni. Kalau tunggu lagi 10 minit confirm kene sergah ngan pencegah maksiat. Huhu.

Aku renung ke jalan...lepas aku cerita kat Adam apa yang jadi tadi, kepala aku tenang sangat. "Im not sure Adam. Tapi cuba je la...." jawab aku sayu. Terus Adam masuk gear drive.

"Seksyen brapa?" soal Adam.

*********

"Kau betul2 cantik. Aku hampir tak cam kau. Kau kerja mana sekarang?" soal Nick sambil sedut teh ais. Nick nampak terkejut bila aku ngan Adam datang rumah dia tadi. Dia masih duduk rumah bujang ngan member2 bengkel dia. So kitorang wat keputusan untuk borak panjang kat retoran Hakim Seksyen 7.


"Aku buat bisnes skrg tapi tu semua tak penting. Nick, bila last kita jumpa? Kenapa kita break dulu? Aku ingat kita akan kekal bersama.... Tolong la cerita kat aku Nick. Aku betul2 tak ingat!"

Nick sedut lagi air teh ais dia. "Kau betul2 tak ingat ke? Hmmm...macam mana aku nak cerita ek?"

"Make it simple bro!" selit Adam mengejut mintak Nick cerita cepat2. Adam macam tak senang ngan Nick...nampak macam dia cemburu...

"Rilek la bro...aku nak cerita la ni. Boyfriend kau ke Lili?" baru aku nak bukak mulut jawab 'tak', Adam dah jawab dulu.

"Yup. Aku boyfriend dia. So kau nak cerita ke tak???" suara Adam mula meninggi.


Nick cuma tersengeh cam kerang busuk. Dia ni perangai tak pernah nak serius! Nampak sangat dia tak tau aku dah kawin.

"Aku tak tahu apa puncanya...tapi aku masih cintakan kau, Lili. Malam tu malam valentines day...kita dating kat dataran macam tahun2 sebelum tu...bentang tikar...aku belikan KFC tapi kau tak happy masa tu. So aku tanya la kenapa. Kau cerita yang kau kene buang keje...kau cakap kau nak bersendirian dulu."

"Aku kena buang keje? Kenapa?" Potong aku. Aku memang dah tak sabar nak dengar lagi.

"Aku pun tak tau...kau tak nak cerita. Pastu kau mintak putus. Aku betul2 terkejut! Tapi aku cuba faham...aku ingat kau akan cari aku balik, so aku pun setuju. Kita berpisah cara baik...aku setuju nak bagi kau masa bersendirian...tapi lama aku tunggu...kau langsung tak cari aku balik...sampai la hari ni...." 


Aku terdiam dengar cerita Nick. Tiba2 Nick pegang tangan aku. Dia genggam erat penuh makna. Muka dia penuh mengharap... "Lili...aku rindu sangat kat kau...boleh kau balik kat aku?"

Buk!!!

Dalam sekelip mata Nick terbalik ke belakang hasil tumbukan Adam.

"Adam!" jerit aku. Satu kedai terperanjat. Semua dah berdiri nak tengok apa berlaku. Aku betul2 panik. Nick tak nak mengalah. Cepat2 dia bangun nak tumbuk Adam balik. "Nick! Stop it! Adam jom balik!" cepat2 aku tarik tangan Adam masuk kereta. WTF!

Bersambung....




Miss You Heechul Oppa <3


No comments:

Related Posts with Thumbnails