Nov 15, 2011

Part 16: Lela Rindu Akak!


Arghhh!!! Geramnyer!!!! Terngiang2 kat telinga aku dengar Hajar cakap cmni:

“Dahlia canang satu opis cakap dia nampak kau masuk hotel ngan Nick n kau macam hayal, sebab tu kau tak masuk opis pagi tu. Kitorang hampir2 terpedaya jugak la. Sebab tu kitorang serba salah nak pihak kat kau masa tu. Tapi 2 la, bos percaya bulat2 cakap dia. Hu.”

“Kitorang memang rasa kau tak salah sebab si Dahlia tu takde bukti pon…tapi kau marah kitorang teruk sangat sampai kitorang fed up n rasa ‘pegi lantak la ngan kau!’” cerita Ida pulak.

“Aku ngan Hajar benti lepas kau kena buang keje sebab tak tergamak kene cop perampas periuk nasi kau. Memang rezki kitorang dapat keje lagi baik n kat tempat keje baru takde makhluk macam Dahlia n Ah Chin. Haha.” sambung Zura.

Patut la bos tak nak dengar alasan aku. Boleh tahan jugak mulut Dahlia ni. Kalau la aku jumpa dia, memang aku koyak2 kan mulut dia!



Perjalanan dari Shah Alam ke Melaka terasa jauh sangat. Matahari petang kat highway ni tak la menarik sangat tapi boleh la tahan…

Fikiran aku terus melayang lagi pikir ‘perjumpaan’ aku dengan Hajar, Zura n Ida harini. Aku tak sangka keadaan jadi seburuk tu. Mesti aku menyesal sesangat lepas ape yang aku cakap masa gadoh ngan diorang tapi ego nak mintak maaf. 

Sedih jugak citer aku lepas eksiden tu kan…dah la tak dapat bonus, gaji habis kene samun, kene buang keje, hilang kawan plak tuh. Isk3…

Sebelum balik tadi kitorang dah promise nak keep in touch. Banyak jugak la yang kitorang borak. Tapi yang nyatanya diorang terkejut beruk bila aku cakap aku dah kawin.

Aku paling suka bila diorang tak henti2 puji aku dah makin cantik n asyik tanya macam mana aku kuruskan badan. Padahal diorang dah tau aku tak ingat pape pun. Tapi bangga jugak la… hahaha…

Lagi satu, ada ke patut Ida soh usya Adam kat dia? Pastu tiga2 sanggup bermadu plak tu! Memang la Adam tu hensem…tapi dia suka kat aku je. Kuang3… oops! Betul cakap Adam. Tah pape je diorang ni. Hihi.

Adam? Huh. Dia langsung tak mesej aku lepas kitorang berperang ari tu. Huhu. Rindu ke? Takde maknenye!


Sebut pasal rindu, tiba2 terasa rindu kat family…ntah apa khabar la mak abah n adik2. Baik aku balik rumah mak petang ni. Nak balik rumah Zack pon, Zack bukan ada. Dia tengah enjoy sakan agaknye ngan Adam kat Italy, lagi pulak ramai minah Mat Saleh kat sane kan...

Lebih kurang kol 8 malam aku sampai depan rumah family aku. Tengok lampu kat dalam rumah malap je. Sunyi pulak tuh. Bila aku bagi salam, Laila yang bukak pintu. Ternganga mulut dia tengok aku kat depan pintu. Baru aku nak bukak mulut tanya khabar, terus dia melompat peluk aku. Then dia tarik aku pergi kat kereta.

“Kak! Lela rindu sangat kat akak! Akak sihat?” soal Laila ngan excited n peluk aku kuat2. Aku nampak air mata bertakung dalam mata dia. Makin cantik dah adik aku ni (^_^)

“Akak sihat je…Lela sihat? Mak abah ada kat dalam tak? Lela tak nak bagi akak masuk ke?” soalku kat Laila bertalu2.

“Lela sihat. Mak abah ada kat dalam. Akak sorang ke? Bukan taknak bagi akak masuk, tapi akak bawak Lela kuar lagi baik, dapat kita borak panjang. Tunggu jap ek Lela bagi tau mak.”

Belum pon sempat aku cakap pape, Lela dah berlari masuk rumah. Dua minit pastu dia keluar siap bawak purse dia.

“Jom kak. Akak belanja Lela makan McD tau. Hehe.” Aku yang masih terpinga2 ni angguk je la n terus drive bawak Lela pegi McD kat Melaka Sentral.

“Nape cam tak bagi akak masuk rumah?” Soal aku kat Lela masa kat dalam kereta.

“Panjang ceritanya kak…nanti kita lepak kat McD, Lela cerita k. Lela tau akak tak ingat. Erm…akak betul2 dah cantik kan sekarang. Macam model!” jawab Lela dengan senyum yang tak lekang dari bibir dia. Nampak sangat dia rindu sangat kat aku. Agaknya dah berapa lama dia tak jumpa aku?


“Mana ada cantik…(cewah mrendah diri pulak. Hehe.). Semua kat rumah sihat ke?”

“Abah tak berapa sihat…yang lain ok je. Farid dah keje kat JB. Dia baru mula keje minggu lepas…tapi sejak dia pegi JB dia langsung tak telefon rumah. Hu. Mak abah selalu tanya kat Lela sampai Lela tak tau nak jawab apa,” Lela kalau berceloteh memang serah kat dia. Hm…perangai Farid ni betul2 dah jauh berubah. Teringat aku masa jumpa dia kat Hospital dulu, langsung tak beradab. Huh.

“Lela keje mana sekarang?”

“Lela keje kilang kat Batu Berendam je kak. Result SPM tak berapa ok. Hehe.”

"Ala takpe...janji ada keje."

Sampai je kat McD aku order double cheese n Laila order Chicken McDuluxe. Kitorang dok kat satu corner yang buat kitorang selesa nak berborak.

“Ha dah dapat McD kan…cite la,” tuntut aku kat Laila.

“Sebelum tu Lela nak tanya akak, abang Adam sihat tak? Hihi.” Eh menggatal pulak adik aku ni.

“Sihat je kot…mana Lela kenal Adam ni?”

“Abang Adam pernah datang rumah dulu. Hensem la dia kak... nanti kirim salam ek,” cerita Laila sambil tersengih2.

“Yela tu. Hensem lagi abang Zack, macam Lee Dong Wook. Tak nak kirim salam ke?” sindir aku plak.

“Memang hensem…tapi dia tak mesra la…Abang Adam ok. Steady n pandai melawak.”


Ok fine…Adam memang sweet n suka wat lawak bodoh dia…tapi Zack kan suami aku. Hm…pape je la.

“Dah sudah menggedik dah? Kalau tak sudah lagi, akak nak balik jumpa mak abah ni,” ugut aku.

“Ok2. Marah nampak…Hihi. Erm... abang Zack ada cerita apa2 tak pasal kitorang or ape2 je pasal akak n dia?” soal Laila.

Bila aku pikir2 balik, ada jugak la…pasal macam mana kitorang kenal. Masa 2 aku lemas kat PD n dia selamatkan aku. Sejak dari tu kitorang bercinta. Pastu kitorang nak kawin, abah tak setuju sebab dia anak orang kaya. Lagi pulak dia tolong abah setlekan hutang abah n abah tak suka, tu yang aku bergadoh ngan abah n sampai sekarang aku tak baik ngan abah.

“Sebab tu akak balik ni nak setle semua…akak tak nak la terus masam muka ngan abah. Lagi pon tu hal lama…n akak langsung tak ingat,” cerita aku.

Laila angguk pelan2 macam student tengah dengar kuliah. “Macam tu je ke dia cite?” soal Laila macam tak percaya.

“Erm macam tu je la. Kitorang jarang jumpa la kat rumah. Dia selalu busy, sebab tu dia tak sempat nak cite banyak lagi kot, ” jujur je aku cakap.

“Yeke…tapi... cerita abang Zack tu ada betul, ada tak betul tu kak…”

"Erm? Ape maksud Lela???"





Bersambung…





No comments:

Related Posts with Thumbnails