Nov 22, 2011

Part 17: Cerita Aku dan Zack


Aku tengok Laila dah telan air liur. Mungkin dia nak susun ayat baik punyer. Nak terangkan kat aku ape yang betul n tak betul dari apa yang Zack pernah citer kat aku.

“Pasal perkenalan akak n abang Zack." Laila mula bersuara sepatah-sepatah. "Akak memang la kebetulan kenal ngan dia, tapi sebenarnya abang Zack dari awal follow akak pegi PD masa tu. Lagi satu pasal abang Zack langsaikan hutang abah tu, mana ada abah marah,” cerita Laila lancar je. Wah biar betul ni? Takkan Zack admire aku dah lama kot? Kenapa dia tak citer pon sebelum ni? Apa maksud Laila abah tak marah Zack setlekan hutang abah? Takkan Zack tipu aku kot?

“Er…akak tak paham la Lela. Zack citer lain. Kenapa Zack ikot akak sampai ke PD? Lagi satu akak pegi PD watpe sampai lemas?”



Lela garu2 kepala dia yang tak berapa nak gatal. “Lela pon tak tau akak watpe pegi PD…nak tenangkan fikiran kot. Mungkin akak tergelincir dari batu pastu lemas. Nasib baik jugak la Abang Zack terer berenang…dah la akak gemok masa tu. Hihi.”

“Eh budak ni sempat pulak kutuk aku. Sekeh kepala baru tau. Cepatla citer!”

“Nak cite la ni. Huhu. Sebenarnye camni kak… abah ada hutang along tak berbayar. Hari yang lepas akak eksiden kat seksyen 7 tu, rumah kita kene simbah ngan cat merah. Kitorang kat dalam rumah semua ketakutan… Farid betul2 marah ngan abah sebab wat family kita dok dalam bahaya. Nyaris2 Farid nak tumbuk abah masa tu. Nasib baik akak balik on time n tenangkan Farid. Masa tu akak dengan dahi bertampal n muka sembab baru kuar hospital.”

“Betul ke ni Lela??? Teruknye… huhu…" Melopong mulut aku dengar citer Laila. Mesti aku baru balik dari opis bergadoh ngan bos n kawan2 aku masa tu. Huhu. "Pastu apa jadi?”

“Mula2 akak blur je tak tau pape. Tapi pastu mak nangis2 cerita n cakap hutang abah jadi berganda2 dekat 10 ribu sebab lambat bayar. Akak la paling sedih n rasa bersalah bila dapat tau abah buat hutang along tu sebab nak bagi akak buat duit muka beli kereta kancil akak dulu…” cerita Lela penuh perasaan.

“Abah hutang along nak bayar duit muka kereta akak??? Huhu… akak mati2 ingat abah bagi duit simpanan abah. Huhu. Camne leh jadi cmni???” Aku macam tak percaya je ngan ape yang aku dengar. Huhu. Teruknyer…


Laila mengeluh berat. “Abah mana ada duit simpanan kak…kalau ada, dah lama abah bayar hutang abah kat sedara mara,”

Hm…betul jugak…kenapa la aku tak terpikir dulu…banyak betul perkara penting yang aku tak ingat. “Tapi ape kene mengena abah hutang along ngan abang Zack?”

“Hm…” lagi skali Laila mengeluh berat. “Abang Zack tu anak kawan abah yang sudi nak 'tolong' abah setlekan hutang abah tu...”

“So?” pintas aku.

"So..." Masa ni la Laila pandang tepat kat mata aku. “Abah paksa akak kawin ngan abang Zack sebab tu je cara yang ada nak setle hutang along tu.”

“What?!!!”

“Betul kak… Akak betul2 berperang mulut ngan abah masa tu. Akak bantah habis lah. Akak bersumpah tak nak balik rumah selagi abah tak mengaku salah abah. Abah pun cakap abah tak nak tengok muka akak n sumpah akak takkan bahagia selagi akak tak ikot cakap abah. Akak tau je la abah camne kan, sentiasa nak menang je. Lepas bertekak ngan abah tu akak terus keluar rumah."

Berderau jantung aku dengar citer Laila. Biar betul ni?!

"Lela rasa akak terus pegi PD nak tenangkan fikiran masa tu. Akak pernah citer kat Lela yang sebenarnye abang Zack follow akak sampai PD sebab nak ajak sign kontrak kawin. Tapi tengok2 kene selamatkan akak dari lemas pulak. Bila akak rase macam dah terhutang nyawa, nak tak nak, terpakse la akak setuju kawin ngan dia. Lagi pun hutang along tu memang kita tak mampu nak langsaikan."

Nafas aku makin sesak. Aku tengokLaila pun tarik nafas dalam2 nak teruskan cerita dia.

"Lepas akak lemas tu, kitorang cepat2 pindah Melaka sebab takut kena ganggu ngan along lagi. Akak tak ikot sebab akak pergi kursus BI. Habis je kursus tu, akak langsung tak cakap BM. Then akak terus kawin ngan abang Zack ikot kontrak yang abang Zack buat walaupun akak berat hati sangat2. Tapi perangai akak berubah 100% jadi pendiam n murung. Badan akak susut sangat sebab tak ada selera makan. Tak tau la apa isi kontrak tu sampai akak jadi cmtu..."

"Cop3.Maksud Lela, akak n abang Zack kawin kontrak?"


"Lebih kurang camtu la.... Abang Zack macam akak jugak, terpaksa setuju kawin. Tapi bezanya akak nak tolong abah bayar hutang, dia pulak pasal nak waris harta keluarga. Dia tu masalah dia sebab terlalu enjoy... .tu ayah dia bagi syarat kalau nak waris  harta keluarga, kena kawin ngan akak. Dia dah ada girlfriend sebelum kawin ngan akak tapi ayah dia tak suka. Mungkin sbb tu la ada kontrak kawin tu...”

Terkedu aku dengar cerita Laila. Nak percaya ke tak nak ni? “Lela, betul ke apa yang Lela cerita ni? Lela tak buat cerita kan?”

“Ish akak ni. Takkan Lela nak buat citer. Akak nak tau tak, lepas akak kawin, kita langsung tak pernah jumpa…ni la 1st time lepas dua tahun, akak tau?” jawab Laila sambil sedut air coke dia sampai habis.

Aku masih lagi tak tau nak respon cmne. Zack tipu aku? Kenapa dia tak jujur? Kenapa nak amek kesempatan putar belit cerita atas penyakit aku ni? Dah la kitorang kawin kontrak. Ape ni???!!!

"Akak tak percaya citer Lela ke?" soal Laila lagi.

“Bukan akak tak nak caya…tapi citer Lela ni macam dalam drama Melayu!" Aku cuba jugak wat lawak bodoh tapi muka Laila serius je pulak. Huhu. 

"Ikot suke hati akak la nak percaya ke tak..." Laila macam dah putus asa. Tapi naluri aku tau yang Laila tak buat citer bohong. Takkan dia nak buat cerita teruk camni???


Bila dengar cerita Laila, aku rasa baik aku jangan balik rumah dulu. Aku nak tau semua pasal ape yang aku dah lalui dua tahun lepas then baru aku balik kat family aku. Perasaan aku betul2 bercampur baur. Tak sangka abah sanggup jual aku semata2 nak langsaikan hutang. Huhu. Tapi ada ke jalan lain untuk family aku masa tu? 

Lagi satu yang membenakkan kepala otak aku sekarang ni  pasal kawin kontrak! Kenapa Zack tak terus terang je pasal kitorang? Kenapa mesti nak menipu? Argh!!!

Ada lagi 4, 5 ... 6 hari lagi Zack nak balik Malaysia. Lambatnye! Aku nak tau dari mulut dia sendiri kenapa dia tipu aku sebelum ni n kenapa dia tak terus terang je pasal kawin kontrak tuh!



Bersambung lagi....




No comments:

Related Posts with Thumbnails