Nov 23, 2011

Part 18: Down!



"Morning bos," ucap sorang2 staf lepas aku lalu depan diorang. Pastu aku dengar beberapa orang mengeluh 'Cepatnye bos masuk keje'. Tak sangka aku ni betul2 bos yang di takuti pekerja. Huahuahua~~~ Tapi tu sumer tak penting. Yang lagi penting sekarang aku nak cerita semua pasal Zack kat Maria!


*********


“You dah tau semua?” soal Maria gugup. Cepat2 dia kunci pintu ofis. Sekarang ofis Maria senyap sunyi sampai kitorang boleh dengar bunyi jarum jam tangan aku berdetik.

“What do you mean?” Dahi aku mula berkerut. “Rupanya selama ni you tau tapi you langsung tak bagi tau I? I thought you’re my best friend, Maria!”

“Memang I kawan baik you…tapi I rasa I tak ada hak nak bagi tau you...” Maria pegang lembut lengan aku. Dari mata dia aku tau dia rasa bersalah sangat2.

“Tak ada hak??? Tapi itu hak I nak tau semua tu! Dah dekat 3 bulan I keluar hospital, you langsung tak pernah cerita pasal Zack n I. You cakap you nak tolong I ingat SEMUA! You bawak Dr. Stephen datang rumah I konon2 nak buat therapy padahal you boleh cerita sendiri. You pun tau ingatan I akan lebih senang pulih kalau someone cerita hal sebenar, tapi kenapa you tipu I? Why?!”

“No! Bukan cmtu! Laili listen here… I’m so sorry… I tak pernah tipu you… I memang nak cerita SEMUA dari awal lagi… everything! Tapi I rasa semua tu biar la Zack yang cerita…” terang Maria n pipi dia mula basah ngan air mata. Dia cuba peluk aku tapi aku keraskan badan.


“I masih tak boleh terima. I rasa diperbodoh2kan sangat2. Ape lagi yang you, Zack n semua orang sembunyikan dari I???”

Hati aku rasa nak meletup je. Pegi lantak la ngan staf semua. Diorang nak pasang telinga ke…nak ngumpat ke… aku tak pedulik. Penat aku cari Maria sampai ke ofis kitorang kat Klang sebab nak mengadu nasib, tak sangka selama ni dia pun cuba nak sembunyikan perkara yang sama. Aku ingat dia kawan baik aku… mati2 aku ingat dia kawan baik aku!

“Apa yang you dengar dari adik you tu semua betul tapi tu cerita lama. Zack dah mula jatuh cinta kat you sejak I kawin. Dia mengharap sangat dapat bina balik hubungan dengan you… kalau boleh dia tak nak bagi you ingat semua perkara lepas n mulakan hidup baru. Dia nak cuba bahagiakan you…”

"Sejak you kawin? So you la girlfriend Zack before Zack kene paksa kawin ngan I?" Maria angguk lemah. Aku rasa kepala aku dah berasap kot.


*********


Semalam aku dapat tau abah 'jual' aku, paksa aku kawin ngan Zack sebab nak setle hutang along. Dah la ape yang Laila citer 100% terbalik dari apa yang Zack citer. Sama2 jatuh cinta konon...siap buat citer nak kawin lari. Padahal dia dah ada girlfriend pon! N paling perit hari ni aku dapat tau girlfriend dia ialah  Maria yang dari mula mengaku kawan baik aku! Seronok sangat ke diorang dapat tipu aku?!




Aku tak pernah rasa down giler cmni...tak tau kenapa air mata aku takleh benti mengalir. Dah dekat sejam kot aku dok kat atas batu tepi Pantai Puteri ni. Aku tak tau nak pegi mana...huhu.. .Hati n otak aku mula berperang!


Hati: Sampai hati abah jual aku semata-mata nak bayar hutang along...huhu...
Otak: Yup. Abah memang gunakan kau untuk lepaskan diri dia.
Hati: Dah la aku dah ada Nick masa tu...aku nak kawin ngan Nick...huhu...
Otak: Kau dah lupa ke kau yang mintak putus lepas kau kene buang keje?
Hati: Memang la...tapi mesti aku pon tak rela broke up masa tu.
Otak: Kau pasti ke? Kau ingat lagi kau kene buang keje sebab Hajar, Zura n Ida?
Hati: Ingat...masa tu Dahlia fitnah aku...
Otak: Ntah2 Hajar, Ida n Zura pun pusing cerita sebab nak lepaskan diri. Haha.
Hati: Pusing cerita? .....
Otak: Teruk betul hidup kau masa tu kan. Kawan2 tikam dari belakang, kene buang keje, putus cinta... kene kawin paksa... sekarang dapat tau kawan baik kau ex-gf husband kau. Haha...malangnya nasib kau!
Hati: Diamlah. Laili, kuatkan semangat! Fine. Kawan baik aku ialah ex-girlfriend laki aku. So what?
Otak: Mana boleh...Zack tipu kau bulat2 takkan kau senang2 je nak terima? Loving couple konon...hahaha...kau mesti mintak penjelasan!
Hati: Diam! Zack cuma nak aku lupakan cerita lama!
Otak: Kau percaya? Ntah2 dia dengan Maria ada agenda lain belakang kau....
Hati: Maria tu baik...dia yang sokong aku selama aku keluar hospital.
Otak: Kalau betul dia kawan baik kau, dia dah cerita dari mula...tak payah susah2 bawak Dr. Stephen buat terapi. Silap2 dia dah pakat ngan Dr. Stephen soh rosakkan lagi memori kau!
Hati: ..........
Otak: Sedarlah wei! Zack n Maria tu nak gunakan kau je! Sama macam abah gunakan kau! Sama macam Hajar, Ida n Zura! Semua sama! Percayalah!
Hati: Diam! Diam! Diam! Tipu!!! Aku tak nak percaya!!!

Ok aku dah separuh gila. Huhu.

Suara budak2 lelaki main bola tampar pantai riuh sangat2 kat belakang aku tapi kadang2 buat aku rasa hangar bingar je… Fikiran aku bercelaru. Siapa aku sebenarnye sekarang? Cerita Zack, Maria, Adam, Nick, Hajar, Ida, Zura n Laila semuanya berselirat dalam kepala otak aku. Mana satu aku nak percaya? Kenapa terlalu berat aku nak terima??!! Sume ni tak adil!!!




Aku rasa lebih baik aku tak tau pape macam aku baru sedar kat hospital dulu, daripada aku tau n buat aku rasa mcm tak nak hidup lagi. Laut ni pon mcm memanggil2 je nama aku. Macam mana kalau aku terjun je masuk laut ni?


Hm....

Kalau dulu time down macam ni, aku mesti cari Nick...dia paling pandai pujuk aku...tapi kitorang dah takde pape...huhu... Dalam dunia aku sekarang ni pulak, Adam je selalu concern pasal aku...tapi kitorang dah gadoh...mesti dia dah malas nak amek tau pasal aku lagi. Laili you're sooo stupid! Sape soh gadoh ngan Adam? Stupid! Stupid! Stupid! Huhu... Adam I miss you....huhu....rase nak nangis lagi je!

Hati: Dah jangan nangis lagi!
Otak: Nangis je...lepaskan semua...
Hati: Ok nangis la.

Uwaaaaaa.....!!!!!

Tiba2 iphone 4 aku berbunyi ada call masuk dari 'Adam Psycho'. Adam? Takkan dia dengar aku sebut nama dia kot?

Aku: Ehem. (Control suara sket) Hello?
Adam: Hello...sayang kat mana?
Aku: Er...somewhere...kenapa? (Suka hati dia je panggil aku sayang. Wek.)
Adam: Cakap la awak kat mana...Melaka ke Shah Alam ke Klang? Awak tengah menangis ke?
Aku: Taklah! (Cepat2 aku kesat air mata n betulkan suara aku yang makin serak.) Ehem. Saya kat Melaka...Pantai Puteri...kenapa? Awak dengan Zack ke?
Adam: Saya sorang. Saya kat LCCT. Awak tunggu sana. Dalam sejam lebih saya sampai. TUNGGU. Jangan nak terjun laut ke ape ke. Faham?
Aku: Em???

Terus Adam matikan call dia. Ini ape ni? Arahan ke permintaan? Apsal pesan aku jangan terjun laut plak? Aku waras lagi la!



Hmmm... nak tunggu Adam katne ek? Ada resort tak kat sini? Erm...tunggu je la kat mana2.


Bersambung....





No comments:

Related Posts with Thumbnails